Sunday, September 27, 2009

Sudut Herba British


Seminggu beraya di kampung. Tanaman di taman sudah banyak yang kering akibat tidak hujan seminggu. Ada yang sempat diselamatkan, dan ada yang terpaksa dikuburkan. Antaranya pokok cili tomato kesayangan saya. Terpaksa dikorbankan. Dan digantikan dengan dua pokok baru yang baru ditemui di nursery Sungai Buloh.

Saya tidak pernah menyangka bahawa ada spesis Lavender yang boleh dimakan. Terus dibeli dan ditempatkan di sudut Herba British yang juga menempatkan tanaman lain seperti Basil, Sage dan juga Rosemary. Tidak juga menyangka bahawa tanaman ini akan subur di sini. Mungkin juga kerana tanah dan cuacanya yang sesuai. Taman69 terletak di atas bukit, walaupun tidak tinggi seperti Cameron, sekurang-kurangnya angin pagi dan malam agak sejuk.

Semalaman saya dan isteri membelek-belek buku resepi British (yang dibeli semasa di Scotland dahulu) untuk mendapatkan idea penggunaan herba-herba British ini. Saya begitu teruja apabila membeli Rosemary, yang terkenal dengan penggunaannya bersama daging atau ayam yang dibakar.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails